letectví a foto

Na AP přiletí prezidentský speciál Douglas DC-6B

25.04.2011 13:01

Douglas DC-6B je nepochybně perlou v hangáru číslo 7 u Flying Bulls v Salzburgu. Přestože to nemá vůbec daleko, ukáže se letos v Česku úplně poprvé a to právě na Aviatické pouti v Pardubicích, po boku svého slavného válečného předchůdce Dakoty DC-3.

    

Přiletí prezidentský speciál Douglas DC-6B
 

Tento stroj byl vyroben v roce 1958 a ve své pestré minulosti vystřídal několik majitelů- hlav států a celebrit z celého světa. Luxusní interiér, nezaměnitelný design padesátých let a celková impozance neztrácejí obdiv ani dnes, kdy kapacity a výkony největších dopravních letounů jsou i několikanásobně vyšší.

 

 DC-6B je se svou pohnutou minulostí ceněnou relikvií všude  na světě. Stroj, který přiletí na Aviatickou pouť sjel z výrobní linky mateřského závodu Douglas v Santa Monice v roce 1958, aby nastoupil službu u jugoslávských státních aerolinií JAT, kde létal pro premiéra Josipa Tita a jeho nejbližší. V roce 1975 Tito letoun prodal prezidentu Zambie Kenneth Kaudovi, který jej používal jako luxusní dopravák pro osobní potřebu, než skončil opuštěný na letišti v Lusace (tedy ten letoun skončil opuštěný, Kauda jen na chvíli a o mnoho let později).

 

dc6b_jat

 

 

 

 

Foto: Dobový snímek DC-6B z dob jeho  největší slávy, kdy ve službách JAT létal pro prezidenta Jugoslávie Josipa Tita.

 

 

 

 

 

 Zde letoun objevil Chris Schutte, manažer malé letecké společnosti z Windhoek v Namibii, společně s dalším strojem tohoto typu. Ve skutečnosti koupil Schutte dva poslední dochované DC-6B a započal s jejich rekonstrukcí. Se vzrůstajícím napětím na hranici s Angolou byl však Schutte nucen jeden stroj prodat a právě tehdy se začala psát jeho novodobá historie.

 

V březnu 2000 se o něm dozvěděl Sigi Angerer, šéfpilot Red Bull, z  leteckého inzertního časopisu a ihned začal jednat o koupi stroje. Již v červenci toho roku odstartoval  tento DC-6B z Windhoek směr Salzburg. Během přeletu, který trval 28 hodin se čtyřmi mezipřistáními, piloti nezaznamenali vážnější problémy. Následující rok byly zahájeny rekonstrukční práce, čítající tisíce hodin práce, které po třech letech uvedly letoun do původního stavu.


dc6__p38

Foto: Douglas DC-6B v současné podobě. V popředí Exupéryho Lockeed P-38 Lightning, který byl hvězdou Aviatické pouti 2009. Autor: Henk Tito


Letoun je registrován v USA jako N996DM a stále fascinuje návštěvníky leteckých show a základny Flying Bulls v Salzburgu. S novými motory, překrásným luxusním interiérem a dodatečnými citlivými dostavbami moderní avioniky je letoun v ještě lepším stavu než v době, kdy opustil svou mateřskou továrnu Douglas před 53 lety.

       

Letecký skvost Douglas DC-6B do Pardubic přiletí v sobotu  4. června v ranních hodinách a zůstane do nedělního odpoledne. Během svého pobytu na Aviatické pouti provede dva až čtyři lety. Za řízením budou zkušení piloti Flying Bulls Raimund Riedmann a Frederick Handelmann. Práci těmto dvěma mužům závidí snad všichni piloti na světě- budoucí, současní i bývalí. Sedlají totiž všechny stroje ze sbírky Flying Bulls a tak není výjimkou, že během jediného dne usednou za řízení stíhačky z druhé světové války, cvičného proudového Alpha Jetu, akrobatického speciálu a ultramoderního bizjetu Dassault Falcon 900.     

   

raimund_riedmann

 

Foto: Pilot Raimund Riedmann v kokpitu Focke-Wulfu 190 D-FMFW, na kterém prováděl zkušební lety poté, co v dílnách Achima a Elmara Meierových v Bremgartenu prošel důkladnou rekonstrukcí. Tento snímek dokumentuje i jinou souvislost s letošní Aviatickou poutí. O ní ale napíšeme později.     

 

 

 

Zdroj: Flying Bulls a Meiermotors.com

 

Převzato z https://aviatickapout.cz.

 

Vyhledávání

Kontakt

Petr Bílý - letectví a foto