letectví a foto
Report CIAF 09
06.09.2009 10:14
Týden po airshow v Radomi jsem se rozhodl vyrazit na CIAF 09. I když jsem předpokládal, že účast vystupujících letadel nebude valná, rozhodl jsem se na CIAF přesto vyrazit. Podle aktuálního počasí jsem se rozhodoval, zda pojedu na sobotní, nebo nedělní program. Nakonec jsem se rozhodl pro neděli.
V rámci úspory peněz, a jelikož jsem jel sám, jsem zvolil cestu vlakem. Vlak odjížděl zhruba ve 4:20 ráno z Ostravy – Hlavního nádraží. Bez problému jsem si našel volné kupé v zadní části vlaku a uložil se pohodlně k dospání. Něco po 7 hodině jsem vlakem dorazil do Pardubic, kde jsem musel přestoupit na vlak do Hradce Králové. Měl jsem na to asi 25 minut. Vlak do Hradce Králové už byl přistaven a nebylo problém ho najít a přestoupit na něj. Před 8 hodinou jsem úspěšně dorazil do Hradce Králové. Před nádražní budovou na autobusovém nádraží MHD už byla jedna zastávka vyčleněna pro přepravu diváků na letiště a čile po ní pobíhali zaměstnanci Dopravního podniku města a prodávali divákům zpáteční jízdenky pro dopravu autobusem na letiště a zpět. Jízdenka stála 30,-Kč. Autobus na letiště přijel asi do 10 minut a za dalších 20 minut jsem již vystupoval před bránou letiště.
Před bránou letiště už pořadatelé prodávali za 300,-Kč vstupenky, takže jsem si jednu zakoupil a přes bránu letiště vyrazil pěšky k letištní ploše. Od brány letiště to bylo asi ještě 500 metrů pěšky, kde mi pořadatelé znovu zkontrolovali vstupenku a pustili mě do prostoru vyhrazeného pro diváky. Hned na začátku jsem narazil na Jak 18, kterého majitel před chvílí vytlačil z hangáru a připravoval se na pojíždění na statickou stojánku. Vyfotil jsem si ho, zrovna když startoval motor. Byla to hezká podívaná, jak se mu při startu vyvalil z výfuků oblak kouře. Poté jsem vyrazil dále na statické ukázky kolem Mi-171, An-26, L-410, Mi-24, dále kolem českého Gripena a dvou L-159 Alca na hlavní statickou ukázku, kde byly British Aerospace Hawk, tři Tornada, L-39, Mirage 2000, W3A Sokol a tři Harriery. Statiku jsem si nafotil a vyrazil vybrat vhodné místo k plotu na focení letových ukázek. Cestou jsem ještě minul a vyfotil si AWACS a KC-135 Stratotanker. Do AWACSu pouštěli i diváky, ale jelikož jsem v něm už dříve byl a byla tam velká fronta diváků, tak jsem se do AWACSu podívat nešel. Raději jsem cestou k plotu prošel stánky prodejců a rodince koupil nějaké dárečky. Místa u plotu ještě byla, takže jsem si našel jedno hezké místečko, vybalil židličku a v klidu ještě něco posnídal. Bohužel ale pořadatelé opět udělali obrovskou chybu a některá sportovní letadla postavili na statiku přímo k plotu před diváky tak, že vadily v dobrém výhledu po celé letištní dráze.
Zahájení nedělního programu začalo zhruba v 10:45 slavnostním proslovem nezajímavých politiků a pořadatelů a v 11:00 začaly letové ukázky již tradičním průletem letadel AČR. V průletu chyběl jen Airbus 319, jinak prolétly všechny typy, které AČR má. Na tomto místě je asi zbytečné popisovat celý letový program CIAFu. Zmíním se jen o letových ukázkách, které mě osobně zajímaly nejvíc a nejvíc mě zaujaly. Mezi letové ukázky musím tedy zmínit ukázku dvou Mi-24 AČR s letovou ukázkou útoku na pozemní cíl. Super byla také ukázka vrtulníku W3A Sokol AČR s předvedením mise Search and Rescue (Najdi a Zachraň) s efektním spuštěním vrtulníku zhruba z 500 metrové výšky ve vývrtce nosem dolů. Bylo vidět, že pilot má vrtulník perfektně v ruce. Dalším pěkným letovým vystoupením byl simulovaný útok dvou L-159 ALCA na letiště. Tuto letovou ukázku jsem viděl už několikrát, ale myslím si, že je zajímavé vždy ji vidět znovu. Dále následovaly zajímavé vystoupení Pilatus PC-6 z Rakouska a vystoupení Jak-18. Hlavně historického Jaka-18 jsem si vychutnával. Kolem 12 hodiny následovalo dle mého názoru asi nejlepší vystoupení letošního CIAFu belgické F-16. Tohoto Belgičana s F-16 jsem už také několikrát viděl a vždy je perfektní. Dále z těch zajímavějších vystoupení zmíním, vystoupení polských Bialo Czerwonych Isker s pěti TS-11 ISKRA a vystoupení naší L-159 ALCA AČR s ukázkou vysoké pilotáže. Asi nejlepší skupinovou ukázku předvedli Breitling Jet Team s našimi L-39 Albatros, špatná nebyla ani skupina Jordánského vojenského letectva Royal Jordanian Falcons se čtyřmi Extry 300 se zajímavým hudebním doprovodem arabské hudby. Perfektní byl také miniblok maďarského letectva s ukázkou pestře pomalovaného vrtulníku Mi-24 a ukázka vysoké pilotáže maďarského Jasu 39C Gripen. Tyto dvě ukázky hodnotím na letošním CIAFu také hodně vysoko. No a nakonec letového programu byla naše klasika a vystoupení por. Daňka s Jas 39C Gripen. Tuto ukázku jsem již také viděl několikrát, ale připadalo mi, že maďar se svým Gripenem byl v neděli lepší. Hlavně náš Gripen mohl létat trošku pomaleji. Maďarský Gripen šel do zatáček skoro na pádové rychlosti a proto jeho vystoupení z nedělního CIAFu hodnotím výše, než ukázku našeho Gripena. A to už byl opravdu závěr letošního chudého CIAFu. Sice toho bylo letos v Hradci Králové málo, ale já jsem byl s některými ukázkami velmi spokojený a nelitoval jsem, že jsem na CIAF jel. Na závěr jsem si ještě vychutnal odlet na vyhlídkový let naše Aero Ae-45, které už je také hodně historickým kouskem.
Závěrem jsem si ještě znovu prošel stánky prodávajících a kolem části statických ukázek pomalu vyrazil zpět na autobus na Hlavní nádraží. Z Hradce Králové jsem odjížděl vlakem zhruba v 18:40. V Pardubicích jsem kolem půl 8 večer přestoupil na rychlík směr Ostrava a v Ostravě jsem byl něco po 10 hodině večerní. Pak už mi zbývalo jen tramvají dojet domů a tím se můj výlet na letošní CIAF zakončil.