letectví a foto
20. Aviatická pouť 2010 Pardubice - letový program
Ve dnech 5. a 6. června se uskutečníí na letišti v Pardubicích 20. Aviatická pouť 2010 a program je více než zajímavý.
8:00 |
Otevření areálu letiště pro veřejnost |
|
|
8:00 - 11:30 |
Přílety účastníků letového programu a letadel návštěvníků. |
|
8:00 - 20:00 |
|
|
11:30 |
Ústřední hudba Armády ČR- předehra k představení 100 let aviatiky v Čechách |
|
11:50 |
Oficiální zahájení |
S
|
12:00 |
O letectví se říká, že ze všech oborů udělalo za posledních sto let největší skok kupředu. Vzdušné síly Armády ČR prošly v poslední době téměř kompletním přezbrojením na nejmodernější letouny a mohou tak demonstrovat pokrok velmi výmluvně. V nejucelenějším komponovaném vystoupení novodobé historie předvedou současnou leteckou techniku a umění svých pilotů strážících evropský prostor. Účinkují: 4x JAS-39 Grippen, 4x L-159 Alca, 3x L-39ZA, 2x Mi-24 a další |
12:40 PŘESTÁVKA |
C.K. Kadetní hudba |
|
12:45 |
Někdo ale musel kdysi udělat ten první krok. Jak to tehdy bylo? Rekonstrukce prvního veřejného vzletu aeroplánu, který před sto lety, ve stejném městě, provedl Jan Kašpar. Éra aviatiky v Čechách právě začala! Účinkují: Blériot IX (1918), Jan Kašpar, C.K. Kadetní hudba, starosta s doprovodem, četnictvo, kompars a další |
|
13:00 PŘESTÁVKA |
Uli Dembiski, Jak-55 skywritting. Na míle daleko bude vidět kolik let že to uběhlo od Kašparova vzletu. |
|
13:10 |
Světová válka sice netrvala patnáct let jak předpověděl Haškův prorok, ale přesto byla nejničivější jakou lidstvo do té doby zažilo. Také Češi narukovali. Bojovali na Východě i Západě, na obou stranách fronty. Jednoho letního dne v Itálii mohlo dojít ke vzdušnému souboji, ve kterém změřili síly český letec ve službách mocnářství s anglickým protivníkem. Do vzniku samostatné Československé republiky zbýval už jenom rok. Účinkují: Fokker Dr.I, Sopwith 1½ Strutter C.K. Polní kapela, polní ležení rakousko-uherského vojska a další |
|
13:20 PŘESTÁVKA |
1918. V mladé republice Československé létají stroje zahraniční s válečnou minulostí, ale také první konstrukce domácí. Ještě dlouho po světové válce měla většina letadel křídla nad sebou. Berg, Bohemia |
|
13:30 |
Píše se rok 1923 a na továrním letišti firmy AVIA probíhají letové zkoušky nového typu letadla za účasti důstojníků z Ministerstva obrany i veřejnosti. Konstruktéři Beneš a Hajn porovnávají letové parametry svých prvních úspěšných konstrukcí. Účinkují: Avia B.H.1, Avia B.H.5, konstruktéři Beneš a Hajn, důstojníci z MNO, dobová pozemní technika a další |
|
13:40 PŘESTÁVKA |
Ústřední hudba Armády ČR uvádí následující dějství |
|
13:50 |
Úspěchy československých letců na mítinku v Curychu přilákaly na letecké dny roku 1937 mnoho návštěvníků včetně významných osobností společenského života. Byla zde k vidění řada rozličných domácích konstrukcí od malých sportovních a turistických přes rychlé vojenské stíhačky a bombardéry k letounům dopravním. Účinkují: Lockheed Electra, Avia B-534, Rapid, Kuňkadlo, Zlín XII, Tatra 101, C-104, 5x Bucker 131, dobová pozemní technika, četnictvo, Malohanácká muzika, kompars a další |
|
14:15 |
15. březen 1939. Nejsmutnější den v historii Československa. Okleštěný zbytek republiky byl obsazen německou armádou. Prioritou pro okupanty je obsazení letišť a konfiskace všech letadel ve prospěch Třetí říše. Účinkují: Avia B-534, Aero C-104, zázemí csl.polního letiště, německá motorizovaná jednotka a další |
|
14:25 PŘESTÁVKA |
Doba temna v protektorátu Čechy a Morava. Na obloze jsou k vidění už jen německá letadla, mezi nimi také transportní a výsadkový třímotorák Junkers Ju-52 |
|
14:25 |
V Polsku dostali naši letci úvodní, byť epizodickou, příležitost postavit se nepříteli. Hromadné nasazení v jejich exilovém odboji nastalo až ve Francii roku 1940. Zde získávají svá první vzdušná vítězství a poprvé také v boji umírají. I přes všeobecný chaos a rychlý postup wehrmachtu čeští letci tvoří až třetinu všech pilotů francouzských stíhacích sil a stávají se skutečnými esy. Dokazují všem i sami sobě, že okupovaný domov neopustili zbytečně. Účinkují: Curtiss Hawk 75, Junkers Ju-52, posádka francouzského letiště, němečtí výsadkáři, německý přepadový oddíl a další |
|
14:40 PŘESTÁVKA |
Prezentace partnerů akce. Bez nich by tak významné jubileum, jakým je sto let létání, nemělo potřebnou důstojnost. |
|
14:50 |
Po kapitulaci Francie našli Čechoslováci útočistě za kanálem La Manche. Angličané si palčivě uvědomovali hrozbu invaze a hodnotu našich letců pro obranu ostrova. Dali vzniknout celým perutím složeným jen z Čechoslováků. Dvě z nich, a dále českosloveští letci u polských a britských perutí, se zvláště vyznamenali v Bitvě o Británi. Winston Churchill k tomu poznamenal: "Na poli lidských konfliktů nikdy nevděčilo tolik za tak mnoho tak málu." (There was never owed so much from so many to so few). Účinkují: Hawker Hurricane Mk.I, Messerschmitt 109, základna RAF Duxford- září 1940 a další |
|
15:05 PŘESTÁVKA |
Ačkoliv byli českoslovenští letci z velké části ostřílenými profesionály, museli před nasazením do bojové akce projít dalším důkladným výcvikem. Během něho létali na mhoha školních typech letadel mimo jiné i na North American T-6 Harward, Boeing Stearman a De Havilland DH-82 Tiger Moth |
|
15:15 |
Československé stíhací perutě byly nasazeny i při vylodění v roce 1944 k podpoře invazních jednotek spojenců. Aktivita Luftwaffe byla v těchto dnech minimální, přesto docházelo ke vzdušným soubojům. Čechoslováci opět zastali svou roli se ctí. Účinkují: Supermarine Spitfire Mk.Vb, Focke-Wulf Fw-190A, americká motorizovaná jednotka, zadní voj wehrmachtu a další |
|
15:30 PŘESTÁVKA |
Spolubojovníci z britských, kanadských a novozélandských perutí prováděli strategický průzkum a poskytovali tak cenné informace o situaci v týlu nepřítele také našim letcům pro účinné bombardování. Častým letounem, který používali byl i Supermarine Spitfire PR Mk.XIX |
|
15:40 |
Někteří českoslovenští letci bojující v Anglii byli začátkem roku 1944 převeleni do Sovětského svazu, kde vznikal 1. čsl. samostatný stíhací pluk. Jeho piloti byli nasazeni v týlu nepřítele během Slovenského národního povstání a účastnili se také Ostravské operace. Moravská brána, jaro 1945: Motorizovaná kolona wehrmachtu uniká před postupující Rudou armádou na Západ. Neschová se však dvojici stíhaček pilotovaných našimi letci. Účinkují: 2x Jak-11, Fieseler Fi-156 Storch, německá kolona, motorizovaná jednotka Rudé armády, pěchota 1. československé samostatné tankové brigády v SSSR a další |
|
15:55 PŘESTÁVKA |
Osvobození 1945. Pocity uvolnění se dají jen těžko vyjádřit slovy, proto se hraje, zpívá a tančí. Největší šlágry té doby v podání lidového orchestru |
|
16:05 |
Pokud by mělo být některé sportovní letadlo označeno za skutečnou legendu pak rozhodně Zlín řady 26 Trenér. Od čtyřicátých let do současnosti tvoří trenéry páteřní typy pro výcvik sportovních letců a soutěžní akrobacii. Po senzačním úspěchu československé výpravy na Lockheed Trophy v Anglii roku 1956 triumfoval Ladislav Bezák na MS 1960 v Bratislavě, kde vysoutěžil zlatou medaili. Jeden ze strojů vítězného družstva létá dodnes a v rámci představení 100 let aviatiky v Čechách zopakuje akrobatickou sestavu, která byla před padesáti lety ohodnocena jako nejlepší na světě. Účinkují: 22x Zlín 26 Trenér, akrobatičtí šampióni a některé milé maličkosti z let šedesátých a další |
|
16:30 PŘESTÁVKA |
Skupinová akrobacie byla vždy doménou československých letců. Již za první republiky létaly formace letadel kotrmelce svázány k sobě gumovými lany. Ke skutečnému mistrovství v tomto odvětví jsme se dopracovali na letounech typu trenér a Zlín 50. Dříve Chrudimská čtyřka a Sky Box, dnes The Flying Bulls Aerobatic Team |
|
16:50 |
Symbolem proudové éry se stal Mig-15 zavedný do výzbroje armády v roce 1951. Ještě o třicet let později se účastnil společných cvičení leteckých sil Varšavské smlouvy po boku svých následovníků. Účinkují: Mig-15, Mig-21, Su-22, Mig-29, L-29, L-39, pozemní technika ČSLA, velitelské pozorovací stanoviště a další |
|
17:10 PŘESTÁVKA |
Pravděpodobně už nikdy a nikde na světě nebude k vidění formace letadel, která sestává z tolika proudových letadel používaných československými letci v posledních sto letech. Bok po boku poletí: Mig-15, Mig-21, Su-22, Mig-29, JAS-39, L-29, L-39 a L-159 |
|
17:20 |
Již v roce 1935 vznikaly první četnické letecké hlídky, které se během doby transformovaly do bezpečnostního letectva, dnes Letecké služby Policie ČR. V rámci oslav 100 let látání a 75. výročí založení bezpečnostního letectva se přímo před diváky odehraje záchrana osob z nepřístupného terénu. Účinkují: Bell 412 EP, záchranáři IZS a jejich technika |
|
17:35 |
Po modrém blankytu bělavé páry hynou.... a československý letecký průmysl zatím vyrábí dokonalé dopravní, sportovní a zemědělské letouny. Účinkují: Zlín Z-37 Čmelák, Let L-410 Turbolet, L-200 Morava, Aero Ae-45, Aero Ae-145, L-40 a další |
|
17:45 |
Letecká amatérská asociace je největší organizací sdružující zájmové letecké činnosti. Letos slaví dvacáté výročí založení, ale navazuje již na tradice Masarykovy letecké ligy. Účinkují: úspěšné domácí typy ULLa a ULLt, motorový paragliding a další |
|
18:05 |
Prostřednictvím Aeroklubu České republiky nás ti nejlepší reprezentují na mezinárodních soutěžích FAI v bezmotorovém létání, letecké akrobacii, přesném létání a parašutismu. Účinkují:Extra 300, Z-226 + MDM-1 Fox, Plachtařský oldtimer club (Z-37 Čmelák + LF107, LG-125, LG-425, VT-16), 2x Antonov An-2, parašutisté |
|
18:30 |
Ukončení představení 100 let aviatiky v Čechách |
|
|
18:30 - 20:30 |
Odlety účastníků a návštěvníků |
|
19:30 |
Hromadný start horkovzdušných balonů |
|
20:00 |
Uzavření letiště pro veřejnost |