letectví a foto

20. Aviatická pouť 2010 Pardubice - letový program

14.04.2010 19:09

Ve dnech 5. a 6. června se uskutečníí na letišti v Pardubicích 20. Aviatická pouť 2010 a program je více než zajímavý.

 

https://100letaviatiky.cz/design/img/head_slide_4.jpg

 

 

 

8:00

Otevření areálu letiště pro veřejnost

 

8:00 - 11:30

Přílety účastníků letového programu a letadel návštěvníků.

 

8:00 - 20:00

Pozemní program

 

11:30

Ústřední hudba Armády ČR- předehra k představení 100 let aviatiky v Čechách

 

11:50

Oficiální zahájení 

 

 

 

 

 

































 

S

T

O





L

E

T







A

V

I

A

T

I

K









V





Č

E

C

H

Á

C

12:00

O letectví se říká, že ze všech oborů udělalo za posledních sto let největší skok kupředu. Vzdušné síly Armády ČR prošly v poslední době téměř kompletním přezbrojením na nejmodernější letouny a mohou tak demonstrovat pokrok velmi výmluvně. V nejucelenějším komponovaném vystoupení novodobé historie předvedou současnou leteckou techniku a umění svých pilotů strážících evropský prostor. Účinkují:  4x JAS-39 Grippen, 4x L-159 Alca, 3x L-39ZA, 2x Mi-24 a další

12:40 PŘESTÁVKA

C.K. Kadetní hudba

12:45

Někdo ale musel kdysi udělat ten první krok. Jak to tehdy bylo? Rekonstrukce prvního veřejného vzletu aeroplánu, který před sto lety, ve stejném městě, provedl Jan Kašpar. Éra aviatiky v Čechách právě začala!  Účinkují:   Blériot IX (1918), Jan Kašpar, C.K. Kadetní hudba, starosta s doprovodem, četnictvo, kompars a další

13:00 PŘESTÁVKA

Uli Dembiski, Jak-55 skywritting. Na míle daleko bude vidět kolik let že to uběhlo od Kašparova vzletu.

13:10

Světová válka sice netrvala patnáct let jak předpověděl Haškův prorok, ale přesto byla nejničivější jakou lidstvo do té doby zažilo. Také Češi narukovali. Bojovali na Východě i Západě, na obou stranách fronty. Jednoho letního dne v Itálii mohlo dojít ke vzdušnému souboji, ve kterém změřili síly český letec ve službách mocnářství s anglickým protivníkem. Do vzniku samostatné Československé republiky zbýval už jenom rok. Účinkují:  Fokker Dr.I, Sopwith 1½ Strutter C.K. Polní kapela, polní ležení rakousko-uherského vojska a další

13:20 PŘESTÁVKA

1918. V mladé republice Československé létají stroje zahraniční s válečnou minulostí, ale také první konstrukce domácí. Ještě dlouho po světové válce měla většina letadel křídla nad sebou. Berg, Bohemia

13:30

Píše se rok 1923 a na továrním letišti firmy AVIA probíhají letové zkoušky nového typu letadla za účasti důstojníků z Ministerstva obrany i veřejnosti. Konstruktéři Beneš a Hajn porovnávají letové parametry svých prvních úspěšných konstrukcí.  Účinkují:  Avia B.H.1, Avia B.H.5, konstruktéři Beneš a Hajn, důstojníci z MNO, dobová pozemní technika a další

13:40 PŘESTÁVKA

Ústřední hudba Armády ČR uvádí následující dějství 

13:50

Úspěchy československých letců na mítinku v Curychu přilákaly na letecké dny roku 1937 mnoho návštěvníků včetně významných osobností společenského života. Byla zde k vidění řada rozličných domácích konstrukcí od malých sportovních a turistických přes rychlé vojenské stíhačky a bombardéry k letounům dopravním.  Účinkují:  Lockheed Electra, Avia B-534, Rapid, Kuňkadlo, Zlín XII, Tatra 101, C-104, 5x Bucker 131, dobová pozemní technika, četnictvo, Malohanácká muzika, kompars a další

14:15

15. březen 1939. Nejsmutnější den v historii Československa. Okleštěný zbytek republiky byl obsazen německou armádou. Prioritou pro okupanty je obsazení letišť a konfiskace všech letadel ve prospěch Třetí říše. Účinkují:  Avia B-534, Aero C-104, zázemí csl.polního letiště, německá motorizovaná jednotka a další 

14:25 PŘESTÁVKA

Doba temna v protektorátu Čechy a Morava. Na obloze jsou k vidění už jen německá letadla, mezi nimi také transportní a výsadkový třímotorák Junkers Ju-52

14:25

V Polsku dostali naši letci úvodní, byť epizodickou, příležitost postavit se nepříteli. Hromadné nasazení v jejich exilovém odboji nastalo až ve Francii roku 1940. Zde získávají svá první vzdušná vítězství a poprvé také v boji umírají. I přes všeobecný chaos a rychlý postup wehrmachtu čeští letci tvoří až třetinu všech pilotů francouzských stíhacích sil a stávají se skutečnými esy. Dokazují všem i sami sobě, že okupovaný domov neopustili zbytečně. Účinkují:  Curtiss Hawk 75, Junkers Ju-52, posádka francouzského letiště, němečtí výsadkáři, německý přepadový oddíl a další

14:40 PŘESTÁVKA

Prezentace partnerů akce.                                                                 Bez nich by tak významné jubileum, jakým je sto let létání, nemělo potřebnou důstojnost.

14:50

Po kapitulaci Francie našli Čechoslováci útočistě za kanálem La Manche. Angličané si palčivě uvědomovali hrozbu invaze a hodnotu našich letců pro obranu ostrova. Dali vzniknout celým perutím složeným jen z Čechoslováků. Dvě z nich, a dále českosloveští letci u polských a britských perutí, se zvláště vyznamenali v Bitvě o Británi. Winston Churchill k tomu poznamenal: "Na poli lidských konfliktů nikdy nevděčilo tolik za tak mnoho tak málu." (There was never owed so much from so many to so few). Účinkují:   Hawker Hurricane Mk.I, Messerschmitt 109, základna RAF Duxford- září 1940 a další

15:05 PŘESTÁVKA

Ačkoliv byli českoslovenští letci z velké části ostřílenými profesionály, museli před nasazením do bojové akce projít dalším důkladným výcvikem. Během něho létali na mhoha školních typech letadel mimo jiné i na North American T-6 Harward, Boeing StearmanDe Havilland DH-82 Tiger Moth

15:15

Československé stíhací perutě byly nasazeny i při vylodění v roce 1944 k podpoře invazních jednotek spojenců. Aktivita Luftwaffe byla v těchto dnech minimální, přesto docházelo ke vzdušným soubojům. Čechoslováci opět zastali svou roli se ctí. Účinkují:   Supermarine Spitfire Mk.Vb, Focke-Wulf Fw-190A, americká motorizovaná jednotka, zadní voj wehrmachtu a další

15:30 PŘESTÁVKA

Spolubojovníci z britských, kanadských a novozélandských perutí prováděli strategický průzkum a poskytovali tak cenné informace o situaci v týlu nepřítele také našim letcům pro účinné bombardování. Častým letounem, který používali byl i Supermarine Spitfire PR Mk.XIX 

15:40

Někteří českoslovenští letci bojující v Anglii byli začátkem roku 1944 převeleni do Sovětského svazu, kde vznikal 1. čsl. samostatný stíhací pluk. Jeho piloti byli nasazeni v týlu nepřítele během Slovenského národního povstání a účastnili se také Ostravské operace. Moravská brána, jaro 1945: Motorizovaná kolona wehrmachtu uniká před postupující Rudou armádou na Západ. Neschová se však dvojici stíhaček pilotovaných našimi letci. Účinkují:   2x Jak-11, Fieseler Fi-156 Storch, německá kolona, motorizovaná jednotka Rudé armády, pěchota 1. československé samostatné tankové brigády v SSSR a další

15:55 PŘESTÁVKA

Osvobození 1945. Pocity uvolnění se dají jen těžko vyjádřit slovy, proto se hraje, zpívá a tančí. Největší šlágry té doby v podání lidového orchestru                                                             

16:05

Pokud by mělo být některé sportovní letadlo označeno za skutečnou legendu pak rozhodně Zlín řady 26 Trenér. Od čtyřicátých let do současnosti tvoří trenéry páteřní typy pro výcvik sportovních letců a soutěžní akrobacii. Po senzačním úspěchu československé výpravy na Lockheed Trophy v Anglii roku 1956 triumfoval Ladislav Bezák na MS 1960 v Bratislavě, kde vysoutěžil zlatou medaili. Jeden ze strojů vítězného družstva létá dodnes a v rámci představení 100 let aviatiky v Čechách zopakuje akrobatickou sestavu, která byla před padesáti lety ohodnocena jako nejlepší na světě. Účinkují: 22x Zlín 26 Trenér, akrobatičtí šampióni a některé milé maličkosti z let šedesátých a další

16:30 PŘESTÁVKA

Skupinová akrobacie byla vždy doménou československých letců. Již za první republiky létaly formace letadel kotrmelce svázány k sobě gumovými lany. Ke skutečnému mistrovství v tomto odvětví jsme se dopracovali na letounech typu trenér a Zlín 50. Dříve Chrudimská čtyřka a Sky Box, dnes The Flying Bulls Aerobatic Team

16:50

Symbolem proudové éry se stal Mig-15 zavedný do výzbroje armády v roce 1951. Ještě o třicet let později se účastnil společných cvičení leteckých sil Varšavské smlouvy po boku svých následovníků. Účinkují: Mig-15, Mig-21, Su-22, Mig-29, L-29, L-39, pozemní technika ČSLA, velitelské pozorovací stanoviště a další

17:10 PŘESTÁVKA

Pravděpodobně už nikdy a nikde na světě nebude k vidění formace letadel, která sestává z tolika proudových letadel používaných československými letci v posledních sto letech. Bok po boku poletí: Mig-15, Mig-21, Su-22, Mig-29, JAS-39, L-29, L-39 a L-159

17:20

Již v roce 1935 vznikaly první četnické letecké hlídky, které se během doby transformovaly do bezpečnostního letectva, dnes Letecké služby Policie ČR. V rámci oslav 100 let látání a 75. výročí založení  bezpečnostního letectva se přímo před diváky odehraje záchrana osob z nepřístupného terénu. Účinkují:   Bell 412 EP, záchranáři IZS a jejich technika

17:35

Po modrém blankytu bělavé páry hynou.... a československý letecký průmysl zatím vyrábí dokonalé dopravní, sportovní a zemědělské letouny. Účinkují: Zlín Z-37 Čmelák, Let L-410 Turbolet, L-200 Morava, Aero Ae-45, Aero Ae-145, L-40 a další

17:45

Letecká amatérská asociace je největší organizací sdružující zájmové letecké činnosti. Letos slaví dvacáté výročí založení, ale navazuje již na tradice Masarykovy letecké ligy. Účinkují: úspěšné domácí typy ULLa a ULLt, motorový paragliding a další

18:05

Prostřednictvím Aeroklubu České republiky nás ti nejlepší reprezentují na mezinárodních soutěžích FAI v bezmotorovém létání, letecké akrobacii, přesném létání a parašutismu. Účinkují:Extra 300, Z-226 + MDM-1 Fox, Plachtařský oldtimer club (Z-37 Čmelák + LF107, LG-125, LG-425, VT-16), 2x Antonov An-2, parašutisté

18:30

Ukončení představení 100 let aviatiky v Čechách

 

18:30 - 20:30

Odlety účastníků a návštěvníků

 

19:30

Hromadný start horkovzdušných balonů

 

20:00

Uzavření letiště pro veřejnost

 

 

Těžko se dá zatím říct, zda se letovému programu dá, nebo nedá věřit. Každopádně pokud se v Pardubicích objeví alespoň polovina toho co pořadatelé slibují, bude se na co dívat. Budu sledovat další podrobnosti a pokud opravdu slíbená letadla přiletí, tak se budu snažit do Pardubic také dorazit.

 

Určitě bych rád viděl Avii B-534 (pravděpodobně ULL replika), Curtiss Hawk C-75, Hawker Hurricane Mk.I, Messerschmitt 109, Junkers Ju-52, Supermarine Spitfire PR Mk.XIX, Supermarine Spitfire Mk.Vb, Focke-Wulf Fw-190A, Mig-15, Mig-21, Su-22, Mig-29. Všechna tato lákadla by měla být letuschopná letadla!

 

Více naleznete na 100letaviatiky.cz/cs/program/letovy-program/.

Vyhledávání

Kontakt

Petr Bílý - letectví a foto