letectví a foto
Ultralehká Avia B-534
09.02.2013 12:38
Přestože letouny Avia B-534 tvořily základ stíhacího letectva předválečného Československa nedochoval se do současnosti ani jeden jediný kus na celém světě. Rovněž tak exponát vystavený v leteckém muzeu Praha Kbely je pouze rekonstrukcí podle původních výkresů, vzniklou s použitím zachovaných dílů, především podstatné části příhradové konstrukce trupu.
Převzato z https://aviatickapout.cz
Přestože letouny Avia B-534 tvořily základ stíhacího letectva předválečného Československa nedochoval se do současnosti ani jeden jediný kus na celém světě. Rovněž tak exponát vystavený v leteckém muzeu Praha Kbely je pouze rekonstrukcí podle původních výkresů, vzniklou s použitím zachovaných dílů, především podstatné části příhradové konstrukce trupu.
S takovou situací se nehodlal smířit dopravní pilot Stanislav Fiala, který se před lety rozhodl oživit tuto legendu ve zmenšeném měřítku tak, aby bylo možné výslednou repliku provozovat v kategorii ultralehkých letadel. Jeho Avia B-534 je o 30% menší a 1710 kilogramů lehčí než originál. Místo původního motoru Hispano Suiza (Avia) o výkonu přes 800 koní ji pohání 10x slabší čtyřválec Walter Minor a ve výbavě samozřejmě chybí čtyři kulomety vz. 30 ráže 7,92 mm. Fotografie letos dostavěné ultralehké B-534ky však prozrazuje, že prioritou stavitele bylo zachovat ladné proporce navržené ve třicátých letech konstruktérem Avie Františkem Novotným.
Certifikace "malé" Avie byla dokončena teprve v listopadu 2012, proto její první sezónou bude až rok 2013 a jednou z prvních akcí, kde se představí veřejnosti v letových ukázkách, bude Aviatická pouť. Zde, po boku jiných skvostných strojů té doby, dokonale zapadne do jednoho z hlavních témat, kterým je Československý letecký průmysl mezi světovými válkami.
Zbrusu nové Avie B-534 poslední, čtvrté série seřazené na továrním dvoře firmy Avia v Praze Letňanech roku 1937, připravené k převzetí jednotkami Československého letectva.